DevOps

DevOps řešení pro ICZ

Navrhli a implementovali jsme univerzální řešení pro správu kódu, repositář artefaktů a podporu procesů Continous Integration a Continous Delivery.

Více o projektu

Přejít na

Délka projektu

06/2019 – 04/2020

Velikost týmu

4 lidé

Použité technologie

Bitbucket, Jenkins, Sonatype Nexus, Linux, PostgreSQL, NGINX, Windows Server, Docker

 

Potřeba klienta

ICZ je významný dodavatel informačních technologií a systémový integrátor. Svým klientům nabízí širokou paletu služeb od konzultací přes dodávky informačních systémů až po úplné převzetí sítě do svěřené správy. Klient se na nás obrátil s potřebou vytvořit univerzální řešení pro všechny své vývojové týmy, které by pokrylo funkce společného repositáře kódu, repositáře výsledných artefaktů a podporu procesů Continuous Integration a Continous Delivery.

Řešení

V rámci řešení jsme implementovali společný repositář kódu v Bitbucket a nástroje Jenkins a Nexus. Kombinace těchto nástrojů nám umožnila nejen zvýšit bezpečnost, ale především zefektivnit a automatizovat většinu úkonů, které musí programátor běžně provádět. To zahrnovalo především automatizaci testů, buildu a nasazování aplikací. Díky již existující instanci Atlassian Jira a Confluence jsme tak doplnili celý stack od zadávání úkolů, přes dokumentaci, až po samotný vývoj a automatizaci.

V první fázi jsme provedli implementaci na prostředí zákazníka s využitím jeho serverů. Konfiguraci serverů jsme provedli podle našeho návrhu infrastruktury. Po nasazení jsme pokračovali v další konfiguraci a propojování jednotlivých nástrojů. Zároveň jsme připravili úvodní workshop pro týmy klienta, které se přihlásily do pilotního provozu řešení. V rámci workshopu jsme pomohli vývojovým týmům s migrací stávajících repositářů a jejich konfigurací dle nového řešení.

Po spuštění pilotního provozu jsme pomáhali doladit prostředí dle konkrétních požadavků jednotlivých týmů. Během pilotního provozu proběhlo také školení administrátorů pro správu nasazeného řešení, včetně předání best practices z reálného provozu.

Druhá fáze projektu zahrnovala rollout celého řešení, do kterého se již zapojilo větší množství klientových týmů. Pro ně jsme opět připravili společný workshop a úvodní zaškolení. 

Zajímavosti a výzvy

Celé řešení bylo implementováno agilně, což umožnilo, aby vývojové týmy klienta naše řešení testovali již několik týdnů od začátku projektu. Další zajímavostí bylo přidání zástupců klienta na náš helpdesk, kde jsme s nimi napřímo řešili konkrétní dotazy k migraci a celému řešení. Tento přístup významně urychlil vzájemnou komunikaci především v pilotní fází projektu.

Pojďme to společně probrat

Chci nezávaznou konzultaci